NY Times Forced To Issue Enormous Correction After Pruitt Character Assassination


The New York Times issued a major correction to a story full of allegations that Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt used aides for personal, not official, errands.

The lengthy correction, issued Saturday, retracts The Times’ claim that Pruitt, after he became the EPA chief, reached out to the former speaker of the Virginia House of Delegates to write a letter of recommendation for his daughter McKenna.

The newspaper was forced to retract the claim that former speaker William Howell wrote a letter to the University of Virginia School of Law’s dean on McKenna’s behalf shortly after Pruitt took office.

It turns out, Howell wrote the letter of recommendation before Pruitt took over EPA.

NYT wrote:

'I Don't Know if I'm Supposed to Say This': Trump Reveals Phone Call Where He Made Unexpected Request of Hannity

  An earlier version of this article included an item that erroneously described Scott Pruitt’s use of his position at the Environmental Protection Agency for personal matters. While a Virginia lawmaker, William Howell, said he wrote a letter of recommendation to the University of Virginia Law School on behalf of Mr. Pruitt’s daughter, McKenna, he actually wrote it while Mr. Pruitt was the attorney general of Oklahoma. After publication of the article, additional research by a legislative aide, Mr. Howell said, showed he had incorrectly stated the date of the letter, which he said was actually written on Nov. 1, 2016, more than three months before Mr. Pruitt was confirmed as E.P.A. administrator, in February 2017. The law school, which had declined to comment for the article because of privacy concerns, issued a statement on Saturday saying Ms. Pruitt had given the school permission to confirm that she had been offered early admission in late November 2016 and that the “application was evaluated according to our usual admissions procedures.” The material about Ms. Pruitt’s application has been removed from the article.

The article was only the latest in a series written on Pruitt’s time at EPA, highlighting alleged ethical lapses and overspending. The Times relied heavily on former EPA official Kevin Chmielewski, who left the EPA earlier this year.

Chmielewski has been the source of numerous media hits on Pruitt and gave Democrats a list of allegations against Pruitt. Congress and federal investigators are probing many of the claims made against Pruitt.

However, this is not the first correction The Times has issued for a story regarding Pruitt’s handling of EPA.

Is the New York Times out to get Scott Pruitt?

In April, The Times issued a correction for an article about Pruitt’s former security detail head, Nino Perrotta.

The Times reported that Perrotta and assistant Inspector General Patrick Sullivan were “spotted drinking beers together at Elephant & Castle, a bar across the street from the EPA headquarters,” despite “concerns” raised over Perrotta’s “oversight of Mr. Pruitt’s security.”

However, The Daily Caller News Foundation obtained an email from Henry Barnet, director of EPA’s Office of Criminal Enforcement, Forensics and Training, saying that Perrotta was not, in fact, drinking beers with Sullivan that day — Chmielewski was, though.

Chmielewski’s attendance at the meeting is not mentioned in NYT’s April report. Recent reports suggest Chmielewski lied on his resume about his military service, and he did not file a legally required financial disclosure form while working for EPA.

The Times’ May 16 correction read:

Chinese Nationals Stopped Near Sensitive Alaskan Military Base, Frightening Discovery Made in Their Car: Report

  An earlier version of this article erroneously included Pasquale Perrotta among those who gathered for beers at an event at the Elephant and Castle in Washington that was attended by Patrick Sullivan, the assistant inspector general who oversees investigations at the E.P.A. Mr. Sullivan said that Mr. Perrotta had been invited but did not attend that gathering and that he has never met for drinks with Mr. Perrotta, though he acknowledged that the two men met for lunch several months later at another restaurant near the E.P.A. headquarters. A picture caption with the story repeated the error. The caption also erroneously stated that Mr. Perrotta and Mr. Sullivan served together in the Secret Service. They both worked for the Secret Service, but did not serve together.

All the news that’s fit to print.

A version of this article appeared on The Daily Caller News Foundation website. Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact

Truth and Accuracy

Submit a Correction →

We are committed to truth and accuracy in all of our journalism. Read our editorial standards.

, , ,
Founded by Tucker Carlson, a 25-year veteran of print and broadcast media, and Neil Patel, former chief policy adviser to Vice President Dick Cheney, The Daily Caller News Foundation is a 501(c)(3) non-profit providing original investigative reporting from a team of professional reporters that operates for the public benefit. Photo credit: @DailyCaller on Twitter